Et samarbejde starter altid med en snak om jeres situation

HDY (13)

Aftermarket udvikling fra A til Z

Et samarbejde med mig starter altid med en snak om jeres situation – din forretnings behov og en klarlægning af jeres potentiale. Først derefter kan vi køre videre med et samarbejde omkring udvikling af en plan og – nok så vigtigt – den efterfølgende implementering af den udarbejdede plan. Med mig som samarbejdspartner får I dermed ikke en hurtig præsentation af en plan, hvorefter I er overladt til jer selv, men I får derimod en medspiller, som går hands-on til opgaven med at realisere den udarbejdede plan.

Overordnet vil vi typisk arbejde ud fra følgende skridt. Processen vil dog altid være fleksibel og tilpasses forholdene i din specifikke virksomhed.

1. Analyse og rådgivning

Første skridt omfatter typisk en analyse og vurdering af jeres Installed Base – de anlæg, I har installeret og har kørende hos jeres kunder. Her afdækker jeg, om der er et uforløst potentiale for mere indtjening set i forhold til produkternes levetid og værdi. Samtidig ser jeg også på de projekter, der ligger i pipelinen, og derfor den fremtidige forventede udvikling af jeres Installed Base.

Analysen vil også omfatte en vurdering af, om det er realistisk for din forretning at yde service og vedligehold i forhold til jeres produkters geografiske placering med jeres nuværende service-organisation.

Ligeledes ser jeg på, om I er klar til at forfølge de muligheder, der ligger, og samtidig få mere loyale og tilfredse kunder. Kort sagt – er jeres serviceorganisation klar til den at levere den service, der skal til, for at opnå det potentiale, der ligger?

2. Udarbejdelse af handlingsplan

Såfremt vi ser, at der er et potentiale i din virksomhed, laves en plan, som både sikrer, at din organisation er gearet til at realisere dette potentiale, og at din organisation bliver klar til at håndtere den fremtidige vækst.

Nogle af de strategiske fokusområder, som typisk vil indgå i planen, er:

  • fastlæggelse af organisationen, herunder både service og support set-up
  • prissætning af ydelser
  • håndtering af reservedele
  • en tilgang, der sikrer dine kunder en bedre ROI ved hjælp af det rigtige produktprogram

Derudover er det centralt at sikre, at din virksomhed har de kompetencer, der skal til, for at føre planen ud i livet, samt nøje at definere og beskrive de KPI’er, vi skal arbejde ud fra og følge op på.

3. Implementering af handlingsplan

Mit mål er ikke blot at udarbejde en plan og så lade det være op til medarbejderne at implementere den – medarbejdere, der ofte er presset af den daglige drift i forvejen. Jeg går praktisk til værks med at realisere den plan, der er lagt, ved at forankre planen i jeres daglige drift og hjælpe med at sætte kursen.

Dette kan indebære, at jeg f.eks.:

  • hjælper med at få defineret organisationen, der skal til, for at nå målene. For eksempel kan jeg hjælpe med at udarbejde jobbeskrivelser og beskrive nødvendige kompetencer
  • understøtter den nuværende organisation i implementeringen
  • guider en nyopstartet servicechef
  • udarbejder forslag til prissætning
  • yder praktisk hjælp til at udarbejde serviceaftaler

Jeg hjælper din virksomhed med at foretage de nødvendige ændringer og tiltag, så disse implementeres i jeres daglige drift. På den måde når vi målene i planen.

4. Forankring

For at sikre den fortsatte implementering af planen sørger jeg for at overføre og forankre den nødvendige viden i din organisation. Afhængigt af jeres ønsker og behov, så kunne dette foregå ved at indgå i f.eks. et advisory board eller en bestyrelse – eller ved jævnlig opfølgning efter aftale.

Såfremt I finder, at der er behov for ekstra hjælp med at få organisationen på plads i forbindelse med den begyndende implementering, så kan jeg også tilbyde at træde til som Servicechef eller Aftermarket Direktør i et midlertidigt og fleksibelt forløb (interim management).