Hvad kan aftermarket give din forretning?
Det korte svar er en væsentlig større og mere stabil indtjening. Mere præcist kan du sikre dig indtjening igennem hele dit produkts levetid, og opnå dine kunders loyalitet ved at imødekomme deres stigende krav. Mange virksomheder mangler dog endnu organisationen, kompetencerne, ressourcerne eller måske erfaringen med at udvikle service og aftermarket som et forretningsområde.
God service åbner op for det næste salg
Din forretning har måske også mærket det stigende krav fra kunderne om service, vedligehold og support for at sikre oppetid og udbytte. Måske har du ovenikøbet fået at vide af en kunde, at I bliver nødt til at yde en bedre service for at fastholdes som leverandør.
Markant øget indtjening
Flere undersøgelser samt min egen erfaring med service og aftermarket understøtter det faktum, at de virksomheder, der bedst formår at opbygge en professionel serviceforretning og udnytte mulighederne i denne del af forretningen, kan øge deres indtjening markant i forhold til de virksomheder, der ikke satser på aftermarket. Med andre ord: God service betaler sig! De virksomheder, der gør det bedst, genererer 30-40 % af deres omsætning og op til 40-50 % af deres indtjening fra aftermarket aktiviteter.
Aftermarket giver stabil indtjening
Derudover giver faste aftaler om levering af service typisk en mere stabil forretning end en normal projektforretning alene, som ofte vil være udsat for op- og nedture med svingende projekter og konjunkturudsving.
Bæredygtighed og energioptimeringer
Bæredygtighed og energioptimeringer er et større og større fokusområde for mange fremstillingsvirksomheder. Det er ikke bare et internt fokus, men også i større grad et krav fra kunder, leverandører og samfundet, at man tager del i den grønne omstilling. Korrekt serviceret udstyr er mere energibesparende og har længere levetid – til gavn for den grønne omstilling. Hvorfor ikke udnytte disse krav til at sikre din forretning en glad og loyal kunde og en stigende indtjening.